30 Ocak 2012

ÇETİN ALTAN'IN MİLLİYET'TEKİ 'GEYİK MUHABBETİ' YANLIŞI VE OKUR TEMSİLCİSİ  SAYFASINDA BİR AÇIKLAMA! 

Milliyet gazetesi köşe yazarı Çetin Altan, 25 Ocak 2012 Çarşamba günü, Milliyet'teki "Geyik Muhabbeti" başlıklı yazısında bir yanlış yaparak "Geyik Muhabbeti"ni Ren geyiklerinin boynuzlarına bağlamıştı. Bunun üzerine başta kendisinin mail adresine bir açıklama yazısı yolladım ama mail geri geldi. Demek ki bu maili de kullanmıyor ama köşesine adres olarak koyabiliyor. Daha sonra gazetenin belli başlı yazarlarına ve Okur Temsilcisi Derya Sazak'a bir açıklama maili attım. Yazarlardan sadece Güngör Uras bir duyarlılık göstererek bana övgü dolu sözlerle bir mail yolladı, Kendisine çok teşekkür ediyorum. (Bu arada köşesine 5-6 yıl emek verdiğim Melih Aşık pek çok başıma gelen sorunda olduğu gibi bu konuda da ne yazık ki sessiz kaldı!) Okur Temsilcisi Derya Sazak, 30 Ocak 2012 Pazartesi tarihli "OKUR TEMSİLCİSİ" köşesinde bu açıklamamı kısaltarak da olsa yayımladı, Milliyet'e ve yan yayınlarına geçmişte emek vermiş bir yazar-çizer olarak kendisine de teşekkür ediyorum. Şimdi DAMDAKİ MİZAHÇI blogumda; Derya Sazak'a ve Çetin Altan'a ilettiğim mailleri sizinle paylaşıyorum...



MİLLİYET "OKUR TEMSİLCİSİ" SN. DERYA SAZAK;

Sn. Derya Sazak; Aşağıdaki yazıyı gazetenizin köşe yazarı Çetin Altan'ın 25 Ocak Çarşamba günkü "GEYİK MUHABBETİ" başlıklı yazısı üzerine yazıp yolladım... Ancak sanırım köşesine konulan mail adresi çalışmıyor. Mail geri geliyor. Sn. Sazak; Çetin bey "GEYİK MUHABBETİ" başlıklı yazısında "Ren Geyiklerinin boynuz boynuza oynaşmasından kökenlendiğini sandığım 'Geyik Muhabbeti..." diyor... Oysa "Geyik Muhabbeti" tanımlaması Ren Geyiklerinin boynuz boynuza oynaşmasından değil, bir mizahçının kaleminden çıkmıştır. İsim babası olduğum bu sözcüklerle; 80'li yıllardan başlayarak Türk mizahında farklı bir mizah tarzını uzun yıllar yapmış biriyim...

34 yıldır hem yazar, hem çizer hem de mizah ve karikatürün tarihi üzerine araştırmalar-çalışmalar yaparak, bu arada Türkçemize ve argomuza sayısız sözcük-deyim-terim kazandırarak emek veriyorum. Aşağıda Sn. Çetin Altan'a ilettiğim maili sizinle de paylaşmak istedim... Zaten bir ""mizahçı" olarak baskıcı bir iktidar sayesinde mesleğimizin en tatsız günlerini yaşadığımız bir dönemde, bu tür emek görmez yazılar insanı daha çok acıtıyor...  Eğer "OKUR TEMSİLCİSİ" köşenize bu konuda bir açıklama koyabilirseniz, Sn. Çetin Altan da bu konuda bilgi sahibi olmuş olur en azından. Sevgilerimle...

Cihan Demirci

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ÇETİN ALTAN'A YOLLANAN MAİL:

Sn. Çetin Altan;

Bugün Milliyet'teki "Geyik Muhabbeti" başlıklı köşe yazınızı "Geyik Muhabbeti" sözcüklerinin ve bu sözcüklerden yarattığı mizah tarzının babası olarak doğrusu üzülerek okudum... 34 yıldır Türk mizahına hem yazar, hem de çizer olarak çift koldan emek veren, bu emekleri yıllardır sömürülen bir yazar-çizer olarak bu tarz yazıları yazmaktan da yorulmuş bir haldeydim aslında ama gene de kendimi tutamadım... Belli ki 80'lerden sonra gelişen 90'larda patlama yapan, mizahımızı pek takip etmemişsiniz...

Yazınızın bir yerinde "Ren Geyiklerinin boynuz boynuza oynaşmasından kökenlendiğini sandığım 'Geyik Muhabbeti..." dediğinizi görünce bu maili yazma gereği duydum... 80'li yıllarda Türk mizahına kazandırdığım ve "Geyik Muhabbetleri" adını verdiğim mizah tarzı; benden önce "Seçme Saçma Sözler"le bu yolda ilk ateşi yakan ustam Suavi Süalp'ten devraldığım mizah bayrağını daha farklı bir yere taşımıştır.

80'li yılların sonlarına doğru gazetelerde başladığım "Geyik Muhabbetleri" köşesi, sonrasında Gırgır dergisinde de sürdü ve 1990 yılında Güneş Yayınlarından kitap olarak çıktı. Bu kitap 24 basım sonunda 50 bini bulan bir satışa ulaştı ve özellikle reklamsız-tanıtımsız bir şekilde genç okurların sahiplenmesini yaşadı. Ardından "Türküm Doğruyum Fena Halde Doluyum" ve "Kutsal Kelime Avcısı" adıyla "Geyik Muhabbetleri" dizisini 3 kitapta topladım. En son 2002'de basımları yapılan bu üç kitap 10 yıllık bir süreçte 100 bini bulan bir satışa ulaşmıştır ve uzun süredir basımı tükenmiş haldedir.

Geyik Muhabbetlerin 6 ayrı yayınevi macerası oldu. Bunlardan biri de sizinde kitaplarınızı basmış olan İnkılâp Kitabevidir. Bugüne dek ürettiğim bu sözcükler üzerine Milliyet gazetesi yazarları da dahil, özellikle 90'lı yıllarda sayısız yazı yazıldı.

Bir dönem "Geyik Muhabbeti"nin isim babası olarak televizyon kanallarını, radyoları çok dolaştım... "Karşılıklı olarak çok konuşup, birbirini dinlemeyen ve çoğunlukla boş konuşan bir toplum"la mizahçı dalgası geçmek adına "muhalif" bir mizah yaparak yarattığım, eleştirel işlevi olan geyik muhabbeti zamanla toplumun elinde oyuncak haline geldi ve benden (ç)alınarak toplumun malı oldu.

Bir bumerang gibi bambaşka amaçla fırlatıp attığım bu sözcükler, bambaşka anlamlar yüklenmiş olarak geriye döndü ve enseme çarptı! Lâkin bu mizahçıların ortak kaderidir. Başka mizahçı dostların-arkadaşların da başına gelmiştir. Üretir, ortaya atarsınız, sizden alınır ve daha da acısı içi de boşaltılır... Bugüne dek argomuza da giren yüzleri aşan sözcük, deyim üretmiş-türetmiş bir mizahçı olarak "Geyik Muhabbeti"nde de yaşadığım budur...O yüzden bu sözcüklerin yerine önce "Espirin"i sonra da "Laforizmalar"ı ürettim ve onlara isim babalığı yaptım...

1978'den beri mizahın içindeyim... 1985'ten beri düzenli olarak kitap yayımlıyorum. 27 yılda 39 kitap yayınlamış bir mizah emekçisi olarak, yarattıklarıma sahip çıkma ateşim hiç sönmedi... Faşizmin en koyusunu yaşadığımız, muhalif mizah yapmanın çok zor hale geldiği, nitelikli absürd mizah yaptığınızda da karşınızda bunu anlayacak bir kitlenin kalmadığı, bu nedenle mizah zekasının yerlerde gezdiği şu günlerde, hayatını mizaha adamış biri olarak, zaten derin bir hüzün ve yalnızlık duygusu içindeyken, sizin "Geyik Muhabbetleri" ni Ren geyiklerinin boynuz boynuza oynaşmasından" kaynaklandığını sanmanız sabah sabah bana bu satırları yazdırdı...

İnternette küçük bir araştırma yaparsanız zaten görürsünüz... Sabah sabah belki "Geyik Muhabbeti" yapmak zorunda kaldım ama uzun zamandır sahipsiz bıraktığımı sandığım "Geyik Muhabbeti" sözcüklerinin çıkışı konusunda biraz bilginiz olsun diye yazdım bu yazıyı... Sevgilerimle...

Cihan Demirci





----------------------------------------------------------------

"GEYİK MUHABBETİ" üzerine bilgi veren bir blog:

Wikipedia Sözlüğünde "Geyik Muhabbeti" maddesi:


Hiç yorum yok: