08 Haziran 2006

TARİH: 8 HAZİRAN 2006
DAMDAKİ MİZAHÇINIZ
CİHAN DEMİRCİ,
YAZARLIĞININ 26. YILINI
GERİDE BIRAKTI...
"Damdaki Mizahçı"nız Cihan Demirci mizah yolculuğuna ilk adımlarını çocuk yaşta şiir, öykü yazarak, karikatür çizerek atmış, ilk karikatürleri Ocak 1978'de yayınlanmıştı. Çizerliğin hemen ardından yazarlık geldi. Cihan Demirci'nin ilk imzalı yazısı daha doğrusu şiiri 8 Haziran 1980'de Gırgır dergisinde yayınlanmıştı, bu yüzden 8 Haziran 2006 tarihiyle yazarlığının 26. yılı geride kaldı!..
Gırgır dergisinin 8 Haziran 1980 tarihli, 409. sayısının 6. sayfasında "HAŞLAMA TAŞLAMA" adlı taşlama şiirlerin yayınlandığı köşede "Genç Öğretmen Destanı" adlı taşlama şiirimle başlamış oldu basındaki yazarlık maceram... Gırgır'daki bu köşede daha sonra da pek çok taşlama şiirim yayınlandı...
İLK YAZILAR, İLK ÖYKÜLER...
Bendeniz epeyce farklı bir çocuktum gerçekten... Yaşıtlarım sokakta evcilik filan oynarken, henüz 7-8 yaşlarında kendi kendime "Cihan Yayınları"nı kurmuştum. İşte o hayali yayınevinin ürünleri olarak kendi kendime öyküler yazıp, küçük kitapçıklar çıkartmaya başladım, okul defterlerinin sayfalarından... İşte size onlardan kalan bir demet... En sağda, içinde hiç mizah barındrımayan "Garipler Yurdu" adlı epeyce acıklı öyküm 1971 yılından kalma, (Kemalettin Tuğcu tadında) O zamanlar henüz 8 yaşında bir çocuğum...

ELLE HAZIRLADIĞIM İLK DERGİLER...
Sonra evde kendi kendime mizah dergileri hazırlamaya başladım... Bunlar kutular dolusuydu ama şu anda elimde epeyce azı kaldı... İşte onlardan örnekler... Yıl 1974-1975-1976-1977 filan... 12-13 yaşlarındayım ve elle, haftalık dergi hazırlıyorum... Sonra da onları hem aile fertlerine, hem de arkadaşlarıma okutuyorum tek tek...
ELLE HAZIRLADIĞIM GAZETELER...
Sadece dergi mi hazırlıyordum, tabii ki hayır... Elle günlük gazete bile yapıyordum o yıllarda... Onlardan çok az örnek kaldı elimde... Bakın ortadaki "SAVAŞ" adlı gazete 20 Temmuz 1974'teki Kıbrıs Barış Harekatı sırasında 2.baskı olarak yayınlanmış!!!! En solda çizgi roman dergim "Tarzan", en sağda çocuk dergim "Çitlembik" ve gazete örnekleri... Hey gidi günler....
LİSE YILLARI VE DESTUR DERGİSİ...
Lise yıllarında bu dergi işini daha da geliştirip "Destur" adında düzenli bir mizah dergisi hazırlamaya başlamıştım artık... Yıl: 1978-1979'du..."Destur" Göztepe'de okuduğum 50. Yıl Tahran Lisesi'nde olay yaratıp, sonunda müdürün karşısına çıkmama bile sebep olacaktı!!! Sınıf arkadaşlarımın okur desteğiyle yaşattıkları Destur bu iki yıl boyunca, aralıklarla 12 sayı kadar çıktı, üstelik artık kadroda benden başkaları da vardı, şimdilerde Miami'de yaşayan sınıf arkadaşım İlkin Deniz gibi örneğin...

ÜNİVERSİTE YILLARI VE KEMİK DERGİSİ...

Elle dergi hazırlama vaziyeti üniversite yıllarında, Güzel Sanatlar Akademisinde desürmüştü... Üstelik artık küçük çaplı da olsa kadrosu bile vardı dergimizin... Fındıklı'da İDGSA'da Tekstil bölümünde okurken hazırladığım ve Nisan 1981'de ilk sayısı yayınlanan "KEMİK" adlı cep mizah dergisi tam 70 sayfaydı...

DERGİLERDEN ÖRNEKLER...

İlkokul, ortaokul,lise ve hatta üniversite yıllarından kalma elle hazırlanmış, şimdilerde adına "fanzin" denen Cihan Demirci ürün dergiler, gazetelerden örnekler... Kasım 1982'de çıkardığım "Turşu" adlı mizah dergisinde işi bayağı ilerletmiş ve o dönemin ilkel fotokopi teknikleriyle önlü-arkalı fotokopi yöntemiyle baskı sayımızı 10'a çıkarmıştık!..

İLK KARİKATÜRÜM 0CAK 1978'DE YAYINLANDI....

İlk imzalı yazım 8 Haziran 1980'de çıksa da, daha önce de dediğim gibi çizerliğim ondan daha önceye gider... Hayatımda llk kez karikatür götürdüğüm yer; ÇARŞAF dergisidir örneğin ve tarih: 31 ARALIK 1977'dir... Yan henüz 14 yaşındayken... Sonra ilk karikatürüm 1 OCAK 1978'de "Kültür" adlı bir dergide yayınlanır. Bu dergide son derece amatör ve kötü çizgilerle, aynı sayıda 2 karikatürüm birden çıkar ne de olsa; bu derginin sahibi eniştemdir!..

İşte Ocak 1978'de aylık KÜLTÜR dergisinde yayınlanan iki karikatür, henüz 15 yaşındayım ve bunlar yayınlanan ilk karikatürlerim...

... VE GIRGIR'DA YAYINLANAN İLK KARİKATÜRÜM!

31 Aralık 1977'de hayatımda ilk kez ÇARŞAF mizah dergisine karikatür götürdükten sonra, Kültür dergisinde yayınlanan ilk karikatürler filan derken, 1978 yılına karikatür tutkumun doruklara çıkmasıyla adım atmıştım... Tüm cesaretimi toplayıp 6 Mart 1978'de ilk kez GIRGIR'a gittim. (Bu ilk gidişin heyecan dolu hikayesi; "Ben Büyüyünce de Çocuk Olucam" adlı anı kitabımda da yer alır.) Anlayacağınız 6 Mart 1978'de Oğuz Aral'ın karşısına ilk kez çıktım... O unutulmaz gün 2 karikatürümü alıp hatta bana bu 2 karikatür için 25o liralık bir de makbuz yazan Oğuz abi, daha sonra da benden aylarca karikatür aldı ama bir türlü YAYINLAMADI!.. Çıktı çıkacak diye aylar ayları kovaladı!.. Karikatürü bir kaç ay çıkmayanlar pes ediyorlardı o dönemlerde... Sanırım Oğuz abi, benim "inatçılığımı" test etti!..

Mart 1978'de başlayan Gırgır maceramda tam 16 ay boyunca, her ayın ilk pazartesi günü 16 kez gittim Gırgır'a ve her defasında karikatürlerim alındı, parasını da aldım ama yayınlanmadı ta kiiiii 29 Temmuz 1979'a dek... O yüzden 29 Temmuz 1979'da benim için unutulmaz bir tarihtir... Tam 16 ay süren bir mücadeleden sonra GIRGIR'da hastaneli bir karikatürüm yayınlanınca, hiç unutmam, o gün bakkala ne kadar Gırgır geldiyse hepsini almıştım... Oğuz ağabeye ne denli "inatçı" olduğum göstermiştim sanırım... Şimdilerde kaliteleri dibe vurmuş mizah dergilerinde, daha ilk çizdikleriyle hemen "sayfa" yapmaya, "köşe" yapmaya başlayanları görünce, Gırgır'ın bir karikatürü yayınlamada bana yaşattığı 16 aylık uğraşın anlamını çok daha iyi anlıyorum... Bu anlamda Oğuz Aral ustanın farkını daha iyi görüyorum...

İşte tam 16 aylık uğraştan sonra 29 Temmuz 1979 tarihli Gırgır dergisinin arka kapağında (Sayı:364) yayınlanan ilk karikatürüm...(Hastane karikatürü)

Hiç yorum yok: